tisdag 1 juli 2014

Så började Oljemåleriet - Historian om Oljefärgen

Kort historia om oljemåleriets utveckling under århundradena 


Under Antiken, var främst grekerna, egyptierna och romarna aktiva runt Medelhavet i samhällen. Där användes färg som bestod av en blandning av bivax, mineralpigment som järn koppar och tempera. Vegetabiliska ingredienser användes vi oljefärg framställning såsom lin, valnötsolja vilket är det väl känt att dessa kulturer använde för att dryga ut och tillverka oljefärg.

Handla oljefärg redan idag för ditt nästa mästerverk:



Denna metod för att skapa färg har förlorats som med så många  gamla tekniker,under de mellanliggande åren, det slutgiltiga slaget att måla skapande sannolikt att nedgången av Rom. Därefter enkautiska färgen ersattes av olja eller temperafärger. Enligt wikipedia är de tidigaste målningarna som använt oljefärg daterade till strax efter 600-talet e kr.

Tempera färg_är en blandning av ett organiskt bindemedel som hela ägg elleranimaliskt lim, vatten och vegetabiliska oljor. Det har en tunnare konsistens änoljefärg och torkar mycket snabbare.Oljefärg å andra sidan, använder olja som ett bindemedel. I Italien underrenässansen var den vanligaste oljan för detta ändamål olivolja som var billiga ochlättillgängliga. Det hade dock en överdriven torktid som var särskilt jobbigt försiffror. Så långtråkig i själva verket att den leda en tysk munk vid namn Theophilusvarnar för användning av oljefärg recept inklusive olivolja på 1100-talet i sin bokSchoedula Diversarum Artium.
Jag älskar dem som kan Le i trubbel, som kan samla styrka från nöd, och växamodig genom reflektion. 'Tis verksamhet i lilla sinnen för att krympa, men de varshjärta är fast, och vars samvete godkänner deras beteende, kommer att fortsättasina principer till döden.

Leonardo da Vinci

Bland andra tekniker var användningen av en torkande olja som lack på målningar,som den teknik som avses av 400talet medicinsk författare Aëtius Amidenus.Japanska blandas bly med Perilla olja i det åttonde århundradet, och på 1300-talet, italiensk konstnär Cennino Cennini används en målning teknik sominvolverade som täcker tempera målningar med fet lager.

Enligt Le vite de piu eccelenti pittori, scultori e architetori, Firenze, 1550 (borkonstnärer) av Giorgio Vasari, oljemålning tekniken uppfanns – eller snarareåteruppfunnit - i Europa av den välkända flamländska konstnären Jan van Eyck ieller omkring 1410. Han var inte först att använda oljemålning, utan snarare varförst att använda en stabil lackering använder siccative olja, nämligen linolja.Valnötsolja och vallmofrö olja användes också, men var inte lika snabbtorkandesom linolja. Dessa oljor som tillåts för mycket snabbare uttorkning av färg på dukunder solen. Jan van Eyck höll hans hemlighet fram till ca 1440, ett år före sin död.

Efter van Eyck, flera målare gjort förbättringar på formeln, Antonella De Massina(1430-1479), Michelangelo, Da Vinci (1452-1519) och Tizian (1488-1576) blandannat. Dessa hemligheter kvar i Italien under en stor del av renässansen, vilketskapar överhöghet bland italienska renässansmålningar.

Dag linolja är fortfarande den Rekommenderad oljan i skapandet av oljefärg, ochkan göras enkelt hemma.


Oljemålning Vs Akrylmålning



Dagens olja typer har funnits ungefär 500 år och är fortfarande närvarande och används över hela världen. Oljefärger i allmänhet kommer från linfrö olja (vegetabiliskbas) film av oljor hårdnar när det tillämpas på canvas och utsätts för syre, menfilmen på oljor torr mycket långsammare än andra medier. Härdning saktar somdet börjar härda, och torkar aldrig fullständigt (under normala förhållanden).
Akryl har funnits i drygt 50 år. I teorin akryl ska pågå är 500 år, akryl mjukare, merflexibla och mindre sprött än olja särskilt över tiden. Om en målning hålls inomhusoch vid temperaturer över fryspunkten ändringar som orsakar härdning, är mycketlångsam.


Fördelar och nackdelar

Akrylfärg torkar nästan omedelbart och är svårare att arbeta med. Därför rekommenderar vi inte målningen av människor på grund avmängden tid som konstnär tillbringar i områdena ansiktsbehandling. Akryl motståsprickbildning bättre än oljemålningar. Akrylmålningar blir emellertid mycket skörom temperaturen sjunker under fryspunkten och kan skadas bortom reparationom frysning inträffar. Det finns inga kända rengöringsmedel för akryl målningar.Vanligt vatten skadar en Akrylmålning. Akrylfärg filmer är porösa och mjukare än filmen på olja, vilket gör smuts mer benägna att hålla fast eller bädda in i lagret. Akryl tenderar att bära elektrostatiska laddningar på deras ytor som drar till sig smuts. Skyddande inramning föreslås för en Akrylmålning. Det föreslås inte för attrengöra en Akrylmålning även med en borste. När du använder lufttrycket i envinkel till stoft din Akrylmålning, gör det med försiktighet att inte bädda in damm imålningen. Även om det är lättare att damma en oljemålning. Du bör alltidrådfråga en expert på städning någon typ av måleri. De flesta konstnärer håller med om att en oljemålning ger mer djup till en målning.  Det finns många diskussioner om detta ämne finns i diskussionsforum och uppslagsverk på internet.  Vi har listat bara några kända viktiga faktorer.

Bra svenska företag att köpa oljefärg från:
http://www.ibwahlstrom.se/
http://kreatima.se/


Oljemålerikurser 

Kursena är främst under sommaren men går även att hitta under andra delar av året. Det viktiga att tänka på är att vara införstådd i vad som ingår i kursen och vad du själv behöver köpa för material. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar