Oljefärg blev flitigt i den 15: e och 16-talen, även om olja blandades med äggtempera i medeltida målning. Olja
målare fick fördelen förena och blanda färger direkt på stöd snarare än
noggrant skiktning dem, vilket var fallet med äggtempera. Eftersom oljefärg torkar långsamt, kan ytorna arbetade timmar eller ibland dagar. Det viktiga är att hålla färgen fräsch och "ren" genom att inte övertidsarbete och skapa lerig färg. Artister kan enkelt ändra områden genom att torka med en terpentin trasa eller skrapa med en målning kniv. Oljefärg måste användas ovanpå en preparerad yta (se Skäl), i syfte att skapa en barriär mellan den sura oljefärg och stödet.
Den traditionella lösningsmedel för oljefärg är terpentin. Terpentin används i traditionella medier oljemålning, särskilt de som innehåller Damar lack. Olyckligtvis producerar terpentin skadliga ångor. Luktfri, är artist kvalitet lacknafta (OMS) nu, vilket dramatiskt minskar ner på skadliga ångor (se lösningsmedel). Järnaffär lacknafta eller förtunningsmedel färg ger också farliga ångor och är inte lämpliga för konst oljemålning.
Oljefärger kan inte blandas med vatten eller vattenbaserade färger, inklusive akryl. Vissa artister dock lager oljefärg ovanpå torr akrylfärg eller gesso. Akryl kan dock användas ovanpå oljefärger eftersom de inte får korrekt binda till oljans yta.
Torkande
oljor - vegetabiliska oljor som kallpressad safflorolja eller
raffinerad linolja används i konstnärens oljefärger eftersom de är
icke-gulnande, snabbtorkande och slitstark. Kokt
eller rå linolja finns i järnaffärer är olämpligt för konstnärers
oljor, eftersom de är värmebehandlad och kommer gula färgen på relativt
kort tid.
Konstnärens Raffinerad (kallpressad) linolja
Detta är den mest använda olja i konstnärsfärger. Det är lätt bärnstensfärgat och långsam-torkning.
Vallmo Olja
En långsam torkning olja, detta medium som används i Alla prima tekniker. Poppy olja är inte lika hållbart som linolja och kan spricka lättare.
Kallpressad safflorolja
I likhet med linolja, är safflorolja mycket tydlig och icke-gulnande. En billig källa för kalla eller expellor pressade safflor oljor är hälsokostbutiker. Undvik mekaniskt pressade (värmebehandlade) safflorolja finns i konventionella livsmedel. Dessa oljor kommer gul.
Stand Oil
Tillverkad av linolja, stå olja är tjockare, vilket förbättrar färg flöde. Stand olja är förtjockad genom upphettning linolja under kontrollerade, syrefria förhållanden som gör det icke gulnande. Denna olja lämnar en glansig-liknande yta som inte uppvisar penseldrag. Stand olja är utmärkt när det används i glaskonstruktioner medier. Det torkar långsamt.
Sun-förtjockad olja
Sun-förtjockad olja framställs genom naturligt förtjockning linolja i solljus. Det är överlägset stå olja (rikare och mer motståndskraftig). Sun-förtjockad olja är liknande i konsistens och användbarhet att stå olja, dock sol-förtjockade torkar något snabbare. Stå och sol-förtjockade oljor ska blandas som en målning medel innan de används med oljefärg.
Vid användning oljefärg, bör de första skikten innehåller mindre torkande olja än de efterföljande skikten. Detta är principen för fett över magert. En målning bör planeras så att undermålning är magert eller låg oljehalt. Dessa inledande skikt förtunnas med ett medium bestående av större mängder lösningsmedel med mindre mängder olja. Olja utvidgas och dras när det torkar (oxiderar). Om
mager (låg olja) färg penslas över fett eller fetare färg, kan den
oljiga flexibilitet under orsaka magra (och skörare) ovanpå att knäcka. Underskikt som inte är helt torr släpper också gaser som kommer knäcka en sprödare, mindre oljig överlagret.
Oljemålning MEDIER
Hemlagad oljemedier
Oljefärger kan förtunnas med en blandning av olja och terpentin. Det är dock bäst att förblandning en oljemålning medel i förväg för att försäkra konsekvens. En
traditionell medium som kan användas för både gallring färger och glas
kan blandas med 1 del olja, 1 del Damar lack och 1 del terpentin. Om
du använder luktfri lacknafta, bör du eliminera Damar lack, eftersom
det inte löser ordentligt (1 eller 2 delar olja 1 del OMS). Byta linolja med sol-förtjockad kommer att göra en rikare, snabbare torkning medium. Använda stativ olja istället linolja kommer också att skapa en tjockare medium. Stand olja ger också färgen en glansigare yta. (Om
du använder stativet eller sol-förtjockade oljor, kan en tunnare mediet
också göras med 1 del av dessa tjockare olja till 2 delar OMS).
Ralph
Mayers glas Medium - Ralph Mayers, konstnärens Handbook of material och
tekniker, innehåller flera glasrutor recept som används av
oljeprodukter målare. En
vanlig rekommenderad inglasning medium för en olje glasyr målning
består av 1 ounce stå olja, 1 uns Damar lack, 5 gram terpentin, och 15
droppar kobolt tork. Den
kobolt tork läggs till accelerera torkningstiden för den långsamma
torkningen stå olja, men om för mycket tillsätts, kommer mediet
koagulerar. Helst bör en glasyr torka snabbt så konstnärer kan fortsätta med skiktning efterföljande film. De bästa glasyrer torkar över natten.
Impasto
vax och olja Medium - En impasto vax medium för oljefärg kan göras
genom att försiktigt och långsamt smälta 1 del blekt bivax i 2 delar
linfrö, sol-förtjockade, eller stå olja. Häll oljan i en kaffe kan och placera detta i en kastrull med varmt vatten (i princip, en dubbel-panna). När oljan är varm nog att smälta vaxet, placera små bitar av bivax i oljan tills all vaxet smälts. Rör om noga och låt svalna. Om blandningen är för hårt eller för fet, värma och lägga antingen mer vax eller olja efter behov. En droppe eller två av kobolt torken kan tillsättas för att hjälpa mediet torkar snabbare. Den slutliga konsistensen bör vara densamma som ister. Förvara oljemålning medier i glasburkar med lock.
Göra
hemgjord sol-förtjockad olja - Processen för förtjockning olja beskrivs
i de material och tekniker för målning, av Jonathan Stephenson. Under sommaren (eller tropikerna), häll ca 1/2 "- 1" tjock linolja på en plan, glasskål. Den platta skålen skapar en stor yta för exponering för solen och luften. Placera skålen utanför (på en avsats eller tak) i ett område som kommer att utsättas för den maximala mängden solljus. Förtjockning olja sker snabbast i varma, soliga klimat. Täck skålen med en något öppnad glaslock för att tillåta luftflöde. Rör oljan dagligen. Efter ungefär en vecka eller två, rör ibland för att förhindra att en hud bildas över ytskiktet av oljan. Fortsätta processen tills oljan har tjocknat till en sirapsliknande konsistens. Föroreningar sedimenterar till botten, så att oljan på toppen kan hällas bort. Förvara i en glasburk med lock.
Kommersiella oljemålning medier
Många konst leverans företag tillverkar en mängd olika målning medier för användning med olja. Förutom
traditionella olje medier (t.ex. kopal målning medium), många
oljemålning medier görs med snabbtorkande alkydhartser som är lösliga i
luktfri lacknafta. Eftersom en svagare lösningsmedel (OMS) kan användas med alkyder, ångor är mycket mindre skadligt.
Populära
varumärken är Gamblin s Galkyd Medium, Galkyd Lite # 2, och Galkyd
Långsam Torr, Utrechts Alkyd Glazing Medium, samt Winsor Newtons Liquin,
Alkydbaserade
genomskinliga impasto geler är också tillgängliga, såsom Gamblin s
Galkyd gel, Utrechts Flex och Alkyd Gel, och Winsor Newtons Oleopasto. Gamblin producerar också en kall vax Medium för ogenomskinliga impasto applikationer.
Alkydmedierna är betydligt mindre toxiska än traditionella olje medier. De torkar glansigt och transparent. För att förlänga den "öppna" tiden snabbtorkande alkydmedierna kan små mängder torkande olja tillsättas. För att förhindra skrynkling, inte mer än 10% rekommenderas av Gamblin. (Gamblin har fantastiskt teknisk support, förresten). Alkyder torka inom 24 timmar, så en förändring i målningsprocessen kan vara nödvändigt. Däremot
fungerar en alkyd-medium blandat med oljefärg väl om du använder en hel
del film och glasyrer, eftersom lagren kan tillämpas över natten.
Alkydmedierna såsom Galkyd eller Liquin är tjocka (dock inte lika tjock som en gel). Galkyd Lite har formulerats som en tunnare alkyd mediet, även om dess öppna tid liknar Galkyd # 1. Gamblin gör också Galkyd Långsam Torr som torkar långsammare än antingen Galkyd eller Galkyd Lite.
Lösningsmedel för oljefärg
Terpentin - Före införandet av lacknafta, var terpentin den enda lösningsmedel tillgängligt för olja målare. Olyckligtvis, är detta lösningsmedel mycket giftigt och kan komma in i blodomloppet genom hudkontakt. Tillverkad av destillerad tall harts, är terpentin en stark lösningsmedel som löser Damar lack. Det ska endast användas endast med god ventilation.
Lacknafta (thinner) är en petroleum baserad lösningsmedel. Toxiciteten av detta lösningsmedel varierar beroende på mängden av aromatiska föreningar är det innehåller. (Aromatiska föreningar ökar förångningshastigheten och producera skadliga ångor). Lacknafta löses inte upp Damar lack. Detta lösningsmedel rekommenderas inte för användning med konstnärernas oljor.
Luktlös mineralterpentin (OMS) är den minst toxiska av lösningsmedlen. Vissa förtunningsmedel som säljs i järnhandeln är märkta luktfri, men ändå innehåller aromatiska föreningar. Artister ska använda luktfria förtunningar som har lägsta möjliga nivå av toxicitet som inte producerar skadliga ångor. Det är därför det är bäst att köpa luktfria förtunningsmedel från butiker konst utbudet. Luktfri
lacknafta är svag och inte löser Damar lack, men kan användas måla
medier som innehåller mest stand och sol-förtjockade oljor (Holbein
sol-förtjockad olja inte riktigt löser sig i en luktfri förtunning). Luktlös mineralterpentin är också lämplig för rengöring av penslar och paletter. Detta är dock fortfarande ett giftigt lösningsmedel och bör användas med god ventilation.
Olja lack - Lack för oljefärger ger ett transparent lager över torkad färg. Lacker
används främst för att skapa en ännu glans eller matt finish över en
oljemålning och återställer den ursprungliga glansen av
color.Traditional hartser som används för lacker oljemålning härrör från
Damar, en naturlig harts gjord av indonesiska granar. Oljemålningar bör lackeras efter att de är helt torra. Det rekommenderas att oljemålningar torka i minst 6 månader innan en slutlig lack gjorts med Damar.
Damar Lack Förberedelse - Artister kan göra sina egna Damar lack genom att lösa Damar kristaller i terpentin. Damar kristaller kan köpas på företagen konst leverans som Utrecht eller Daniel Smith. Kristallerna är placerade i en cheesecloth påse. (Du
kan göra en väska från en bit cheesecloth bundet i topp med en sträng.
Jag har hittat färdiga cheesecloth påsar på Homebrewing leverans
butiker). Häng upp påsen i en uppmätt mängd av terpentin - vanligtvis cirka 1 del kristaller till 3 delar terpentin per volym. De Damar kristallerna löser sig inte ordentligt i luktfri terpentin. Den regelbundna järnaffär tuggummi sprit sort är bäst. Låt inte påsen sjunker till botten. Den terpentin löser kristallerna i ett par dagar. Förvänta sig några av kristallerna att förbli olöst.
Idag är många lacker och medier målning säljs för att användas i oljemålning som härrör från alkydhartser. Alkyder
användes först i början av detta århundrade i industrifärger
(polyuretan och andra golv färger är alkydbaserade - artist kvalitet
alkydfärger finns också). Alkyder är mindre giftiga och mycket slitstark, men torkar mycket snabbare än olja. Alkyd
lacker och medier för konstnärernas oljor är lösliga i luktfri
lacknafta (till skillnad från lacker och medier gjorda med Damar). Gesso görs med alkydharts finns också.
Retuschera lack används efter olja färgen har torkat vid beröring för att återställa färg glans. Retuschera lack är svag och tillåter luft att tränga in till färgskiktet så oxidering kan fortsätta. Retuschera lack finns i butikerna konst utbud och är ofta med en alkydharts. På
grund av skadliga ångor, måste alla lack förberedelse och tillämpning
ske på väl ventilerade utrymmen (utomhus är bäst om du kan undvika
insekter).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar